Σε μια σκηνή αναφέρονται οι στίχοι που πρόσφεραν στην ταινία το όνομά της αλλά και τον βασικό της άξονα προβληματισμού, καθώς μέσα από αυτούς περιγράφεται η άγνοια ως ευδαιμονία.
Οι στίχοι προέρχονται από το ποίημα του Alexander Pope «Eloisa to Abelard», που δημοσιεύτηκε το 1717. Με την σειρά του το ποίημα αυτό στηρίζεται σε μια σειρά επιστολών που αντάλλαξε το ζευγάρι Peter Abelard και Héloïse d'Argenteuil, και μετέφρασε στα αγγλικά ο John Hughes (The Letters of Abelard and Heloise, 1713).
Ο Αβελάρδος και η Ελοϊζα, στη συνέχεια, μόνασαν, διαγράφοντας ο καθένας ξεχωριστά την ασκητική του σταδιοδρομία. Χρόνια αργότερα, ο Αβελάρδος ολοκλήρωσε την αυτοβιογραφία του, Ιστορία των κακοτυχιών (Historia Calamitatum). Όταν αυτή έπεσε στα χέρια της Ελοϊζας, το πάθος της γι' αυτόν ξύπνησε ξανά και οδήγησε στην ανταλλαγή των τεσσάρων επιστολών μεταξύ τους. Σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν την προσωπική τους τραγωδία, εξερεύνησαν τη φύση της ανθρώπινης και θεϊκής αγάπης.
Jean Vignaud, Abelard and Heloïse surprised by Master Fulbert, 1819 |
Ο Pope στο ποιήμα του, που επίσης φέρει την μορφή επιστολής, δίνει ιδιαίτερη σημασία στην σύγκρουση μεταξύ της σαρκικής και της πνευματικής αγάπης. Η Ελοΐζα είναι διχασμένη ανάμεσα στον πνευματικό δεσμό της με τον Θεό και τη σαρκική της αγάπη για τον Αβελάρδο. Πρόκειται όμως για αδιέξοδο έρωτα, καθώς ακόμα και αν ο Αβελάρδος γυρνούσε, ο ευνουχισμός του θα απέκλειε την ικανοποίηση του πάθους της. Βιώνοντας την αγωνία και την απόγνωση που της προκαλεί η εσωτερική της σύγκρουση, πιστεύει πως το μόνο που μπορεί να την απαλλάξει είναι το να ξεχάσει. Η ανάμνηση της συνύπαρξής της με τον Αβελάρδο είναι αυτή που της προκαλεί θλίψη, ενώ οι υπόλοιπες μοναχές που δεν έχουν γνωρίσει την σαρκική αγάπη μπορούν να ζουν γαλήνια.
Ο θεματική της διαγραφής των αναμνήσεων ενός έρωτα έχει αποτυπωθεί με ενδιαφέρον και στην ταινία Μήλα (2020).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου